Koleksi Madah-Madah Cinta 2

Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.

 Jika bercinta janganlah kita menjadi hamba cinta. Seperti mana kita tidak mahu menjadi hamba duit kita juga tidak mahu mejadi hamba kepada cinta. Kuasai cinta. Jadilah tuan kepada cinta. Jangan biarkan cinta memperkotak-katikkan hidup. Gunalah akal dan fikiran.

Bila kita kecewa atau putus cinta kita selalu menyalahkan orang lain atas kegagalan cinta itu. Tapi pernahkah kita bermuhasabah dengan diri sendiri apa yang telah kita lakukan sehingga segala-galanya musnah. Kerana tanpa sedar kadang-kadang kita membuat kesilapan yang menutup pintu hati sang kekasih untuk terus mencintai kita. Kadang- kadang kita tewas dengan tipu helah orang ketiga yang sengaja mewujudkan jurang di antara kita. Bila hidup menjadi tidak terurus kerana kecewa ingatlah setiap benda di dunia ini tidak akan kekal lama… tidak terkecuali CINTA. Jadi terimalah realiti… Di mana ada cinta disitu pasti akan ada perpisahan cuma masanya sekarang atau kemudian…

3 responses to “Koleksi Madah-Madah Cinta 2

  1. Ensiklopedia cinta ialah suatu rangkumana menegenai definisi cinta,makna atau arti cinta, tingkatan,ragam,bahasa,jenis, hakikat serta faktor yang menimbulkan sebuah cinta.Cinta terbagi ke dalam 10 tingkatan atau ragam, yaitu : 1.’Alaqah 2.Shobabah 3.Mahabbah 4.Isyqun 5.Al-Hawa 6.Al-Walaa 7.Ash-Shagaf 8.Al-Gharam 9.Tatayyum wAl-Hiyam 10.Ta’abbud wal Khullah.

  2. 1.’Alaqah adalah hubungan seoranmg pecinta dengan yang dicintainya atau persahabatan.2.Shobabah, sebuah kerinduan yang ditimbulkan dari ‘Alaqah.3.Mahabbah, sebuah kecintaan yang ditimbulkan dari kerinduan sebagai seorang sahabat.4.Isyqun, suatu Kerinduan yang bercampur dengan rasa cinta yang timbul dari Mahabbah.5.Al-Hawa, Suatu Kecintaan yang mulai menggelora dalam hati sanubari, si pecinta mulai menggagap sahabatnya sebagai pacar atau kekasih.6.Al-Walaa’, Suatu kecintaan yang sangat dalam sehingga menimbulkan perasaan gelisah dan khawatir akan kekasihnya.7.Ash-Shagaf,Suatu kecintaan yang mulai mendarah daging dalam hati dan jiwa seoarng pecinta kepada kekasihnya.8.Al-Gharam,suatu Kecintaan yang sudah menimbulakn perasaan bingung dan melupakan segalanya tau depresi berat karena penyakit cinta.9.Tatayyum wal Hiyam, Suatu kegilaan dalam cinta sehingga si pecinta mulai menjadi budak bagi sang kekasih.10.Ta’abbud wal Khullah, suatu kecintaan yang disertai penghambaan diri kepada sang kekasih, dirinya sudah menyatu dengan sang kekiasih, tiada yang diingatnya kecuali sang kekasih,seluruh hidup hanya diabdikan dan dipersembahkan untuk melayani dan menjadi budak bagi sangkekiasihnya, karena sang kekasih adalah majikannya.

  3. seandaiye kite merana apabila kehilangan orng yng kite sayang, xusahlah kite mnangis meratapiye karna kite sharusye sedar bhawa kite msih mmpunyai kkasih yng kkal dan ianya xkn pernah mninggalkn kite, ianye adalaa tuhan.. pencipta kita d dunia inii..

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s